Kritisch denken


BEWIJZEN 

Wanneer is iets nou eigenlijk 'waar' te noemen? Als iemand bijvoorbeeld zegt dat er rode kikkers bestaan, wanneer heeft hij dat dan 100 % bewezen?

Hoe bewijs je dat dit wel waar is?

1. Er bestaan rode kikkers.

2. a. Kaboutertjes bestaan.
    b. Kaboutertjes bestaan niet.

3. Alle mensen hebben een neus.

4. Alle mensen hebben een hart.

5. In de aarde zit magma.


Hoe bewijs je dat dit niet waar is?

1.     Alle paarden hebben vier benen.

2.   Big Foot bestaat niet.

3.     Er bestaan rode kikkers.

4.  Er zijn mensen slimmer dan Einstein.



Logica gebruik je om logisch te redeneren. Het gaat erom of je argumenten kloppen en of de zinnen die elkaar opvolgen op een goede manier op elkaar aansluiten.
Je moet op een zinnige manier op elkaar ingaan.  
Wat vind je bijvoorbeeld van deze zin: Apen zijn lieve dieren, want ik ga morgen om 10:00 uur op vakantie en mijn moeder houdt van patat.


LOGICA

De zinnen volgen elkaar snel op in een gesprek. Vaak gekoppeld door een woord zoals 'want' of 'omdat', maar soms laten ze dit weg. De vraag is: slaat het ergens op? Is het wel een goed argument? 
Waar we nu op ingaan is niet of iets WAAR is, maar of iets LOGISCH KLOPT of niet.

 Alle mensen op de wereld zijn slecht, want in de krant staat dat er een vechtpartij was in Italië.

Ik heb nog tien minuten nodig om naar school te lopen. Als ik nu niet wegga, dan kom ik straks te laat, want het is al 8.20 uur.

Jij bent ook altijd zo sloom, want je zegt nooit iets.

Op aarde bestaat zwaartekracht. Want nooit is het voorgekomen dat als je een bal in de lucht gooit, hij niet meer omlaag valt. 

"Er zijn maar weinig kinderen die tekenen een leuk vak vinden."
 "Nee, hoor, want Marie en Achmed vinden het heel leuk."

Apen houden van bananen, want ik zag een aap een banaan eten.

"Sommige honden zijn lief."
"Nee hoor, want ik heb een hond gezien op tv die een kind beet." 

Apen zijn lieve dieren, want ik ga morgen om 10:00 uur op vakantie en mijn moeder houdt van patat.




Opdracht: schrijf iets op wat helemaal niet logisch is. 




Voor meer lessen ter bevordering van het kritisch denken, vooral gericht op plusklassen en op voortgezet onderwijs, lees: Ik zag twee apen wetenschapen