Testimonial Organisatiefilosofie


Filosofie op het werk
door een medewerker van de gemeente Heemskerk

"Toen ik in de opleidingscaroussel de cursus  ‘Filosofie: wijsheid in pacht’ zag heb ik me onmiddellijk aangemeld. Ik was meteen enthousiast; de kans om met collega’s een aantal keren de tijd te nemen om dieper op een onderwerp of thema in te gaan en vrijuit hardop te kunnen denken sprak mij erg aan.
Het thema van de eerste bijeenkomst was de balans werk – privé, de tweede bijeenkomst hebben we het thema verantwoordelijkheid bij de kop genomen en de laatste bijeenkomst hebben we onze tanden gezet in het onderwerp man-vrouw/verschil en overeenkomst. Ik vond het mooi om de gedachten, meningen, overtuigingen, overwegingen, argumenten en hersenspinsels van mijn collega’s te horen en de mijne met hen te delen. Er ontstonden levendige discussies, waarbij iedereen de tijd nam en de ruimte gaf om goed naar elkaar te luisteren en elkaar te laten uitpraten; er was een groot gevoel van veiligheid. Ook hebben we enorm gelachen!
Ik vond het een fijne ervaring om langere tijd bij één onderwerp stil te staan; de tijd vertraagt als het ware, ik kwam los uit de waan en snelheid van alledag door intensief en langdurig bij iets stil te staan. De thema’s hadden met werk en organisatie te maken en waren tegelijkertijd ook zo ruim dat eigenlijk alles aan bod kon komen. Het mooie van filosofie is dat het niet gericht is op het vinden van dé oplossing. De weg naar een mogelijk antwoord is vooral waar het om gaat en die was in deze groep onder de uitstekende leiding van Maaike Merckens-Bekkers van WonderWhy kronkelig, boeiend en verrassend. Wat mij betreft een aanrader!"